17 ژانویه 2024 - یک مطالعه ی جدید از شیر شتر به دلیل توانایی آن در کاهش خطر بیماریهای قلبی عروقی در میان افراد دیابتی و کمک به درمان دیس لیپیدمی پشتیبانی کرد.

دیس لیپیدمی، عدم تعادل لیپیدهایی مانند کلسترول، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم(LDL-C)، تری گلیسیرید و لیپوپروتئین با چگالی بالا(HDL) است. این وضعیت می تواند ناشی از رژیم غذایی، قرار گرفتن در معرض تنباکو، یا ژنتیک باشد و می تواند منجر به بیماری قلبی عروقی با عوارض شدید شود.

این مطالعه که در BMC Complementary Medicine and Therapies منتشر شده است، یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز از کارآزمایی‌های تصادفی و کنترل‌شده (RCTs) است و نشان می‌دهد که مصرف مداوم شیر تازه ی شتر می‌تواند از طریق کاهش قابل‌توجه سطح کلسترول در بین افراد دیابتی، خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

دانشمندان نوشتند: "ما نه پایگاه داده را از ابتدا تا 31 دسامبر 2022 جست و جو کردیم تاRCT های مربوطه را شناسایی کنیم. اندازه اثر برای کلسترول تام(TC)، تری گلیسیرید(TG)، لیپوپروتئین با چگالی کم(LDL)، لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم(VLDL)، لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) محاسبه و با استفاده از میانگین تفاوت  (MD) و فاصله اطمینان (CI) بیان شد.

علاوه بر پایگاه های داده، دانشمندان گفتند که یافته های آنها پس از مرور صدها کارآزمایی بالینی تصادفی بر روی بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 به دست آمده است.

آنها اعلام کردند که مصرفشیر شتر تازه توسط بیماران دیابتی منجر به کاهش قابل توجهی در سطوح TC، TG  و LDL می شود، در حالی که سطح HDL را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 فواید بیشتری را در کاهش TC، LDL و سطح TG و افزایش سطح HDL نسبت به افراد مبتلا به دیابت نوع 2، بدست آوردند.

هدف نویسندگان حل و فصل اختلافات پیرامون اثرات مصرف شیر شتر بر پروفایل لیپیدی در بیماران دیابتی بود. آنها اکنون امیدوارند که " بررسی سیستماتیک و متاآنالیز آنها از کارآزمایی‌های تصادفی و کنترل‌شده (RCTs) با هدف محاسبه اندازه اثر مصرف شیر شتر بر چربی‌های خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2" ( بتواند به رفع اختلاف نظرات در مورد مصرف شیر شتر در مطالعات منتشر شده کمک کند.

با این حال، این مطالعه تأکید می‌کند که آزمایش‌ها و تحقیقات بیشتری برای پایان دادن به مناقشه بین دانشمندان در مورد فواید دارویی شیر شتر مورد نیاز است، زیرا «ناهمگونی زیاد در مطالعات گنجانده شده نشان می‌دهد که  RCT‌های بیشتری با اندازه‌های نمونه بزرگ‌تر و مدت مداخله طولانی تری برای بهبود استحکام شواهد موجود مورد نیاز است."

محققان گفتند: یافته‌های ما نشان می‌دهد کهشیر تازه ی شترمی‌تواند یک درمان مکمل مفید در زمینه مدیریت دیس‌لیپیدمی مورد نیاز برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و 2، از نظر توانایی آن در کاهش TC، TG، و LDL خون و افزایش سطح HDL باشد.

محققان ادعا می کنند که «مصرف طولانی مدت شیر تازه ی شتر (بیش از 6 ماه)توسط بیماران مبتلا به دیابت ممکن است یک درمان کمکی مفید در کنار داروهای تجویز شده برای بهبود پروفایل لیپیدی، به ویژه در بیماران مبتلا بهT1D باشد.

دکتر معزالاسلام عزت فارس، دانشیار دانشگاه شارجه و یکی از نویسندگان این مطالعه، در مورد یافته ها و پیامدهای آنها، به ویژه در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس - کویت، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عمان و بحرین - گفت: جمعیت شترهای قابل توجهی در این کشورها وجود دارد و شیر آنها هنوز غذای اصلی رژیم غذایی برخی افراد است.

دکتر فارس افزود: «مصرف طولانی مدت شیر شتر توسط بیماران دیابتی می‌تواند یک درمان کمکی مفید در کنار داروهای کلاسیک، در بهبود پروفایل لیپیدها و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی باشد». من و همکارانم دریافتیم که سطح کلسترول تام، تری گلیسیرید و لیپوپروتئین با چگالی پایین در بیماران دیابتی که شیر شتر مصرف می‌کنند، در مقایسه با بیمارانی که شیر شتر مصرف نمی‌کنند، به‌طور قابل‌توجهی پایین تر است.

دکتر فارس گفت: نتایج در بیمارانی که بیش از شش ماه شیر تازه شتر مصرف کرده اند، به ویژه در بیماران دیابتی نوع 1، بارزتر بود.

این مطالعه همچنین نشان داد که بیماران سطوح بالاتری از لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) را نشان دادند که از نظر پزشکی کلسترول "خوب" در نظر گرفته می شود.سطوح بالای TC،TG  و LDL با خطر بیشتر بیماری قلبی و سکته مرتبط است، در حالی که سطوح بالای HDL برعکس است.

شیر شتر در اکثر خواربارفروشی ها در کشورهای خلیج فارس و مراکز خرید منطقه در دسترس است. برای بسیاری، این یک نوشیدنی لوکس است، چرا که قیمتی بیش از دو برابر شیر گاو دارد.به گفته دکتر فارس، مصرف منظم شیر شتر حتی می تواند خطر ابتلا به دیابت را در بین بیماران پیش دیابتی کاهش دهد.

دانشمندان در مطالعه ی خود، شیر شتر را به دلیل محتوای چربی اشباع پایین و ارزش دارویی آن تحسین کرده و معتقدند که نوشیدن شیر شتر "جایگزین بهتری برای نرمال سازی پروفایل لیپید در بین مصرف کنندگان" است.

بیماران دیابتی اغلب برای تنظیم سطح انسولین در بدن خود از تزریق انسولین استفاده می کنند. دکتر فارس می گوید: مصرف منظم شیر شتر می تواند دوز انسولین مورد نیاز بیماران را کاهش دهد.

او افزود: از آنجایی که احتمال ابتلا به بیماری قلبی یا سکته در بیماران دیابتی در مقایسه با افراد بدون بیماری مزمن دو برابر بیشتر است، این تحقیق حوزه ای را برای تحقیقات بیشتر برای شناسایی مواد فعال زیستی موجود در شیر شتر و توسعه ی درمان‌های هدفمند برای دیابت باز نمود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-01-camel-significant-reduction-cholesterol-diabetics.html